Sunday, January 11, 2009

FAKTA... bKn aUTa

1. Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akanmenghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.


2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.


3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan


4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggerisdan Italy, jurugambar dikenali sebagaipaparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filemLa Dolce Vita yang diterbitkan olehFederico Fellini pada tahun entah beraper dah tak ingat..


5. Semut boleh mengangkat 50 kali ganda dan menarik 30 kali ganda dari berat badannya dan tak mungkin dapat mengangkut bigshow, betul tak?


6. Kelawar selalunya membeluk ke kiri apabila keluar dari gua.ke kiri ker? bukan ke kanan?..


7. Hanya .016 mg toksin yang dikeluarkan oleh "Poison Frog" (katak beracun) boleh membunuh 180-paun manusia. rasernya 0.1l air liur tak mungkin dapat menghilangkan rasa dahaga ....


8. Seekor lebah perlu menghisap 4,000 kuntum bunga untuk mendapatkan satu sudu besar madu.4000 bunga untuk = 1 sudu madu??...tak penat ker lebah tu?..


9. Kambing mempunyai anak mata yang berbentuk segi empat tepat.pelik gak yer......

No comments: